​Efterskole med hestelinje
​i Nordjylland

​Linjen for dig der bare elsker heste

Er du bidt af en ”gal hest”, og ønsker at få muligheden for at fordybes i den store interesse for heste? Eller har du aldrig siddet på en hest før, men drømmer om at lære at omgås disse fantastiske dyr? Så er vores efterskole for ordblinde med hestelinje i Nordjylland det helt rette sted – uanset om man er ny i sadlen eller erfaren rytter, fordi vi tager imod alle fra hele Danmark.

Vi har tilrettelagt vores program sådan, at der er udfordringer for både nybegyndere og de rutinerede ryttere. Vi udvikler eleven som rytter fra det udgangspunkt, de kommer med. Der vil være kvalificeret undervisning i både dressur, spring og terræn.

Som elev på hestelinjen vil man have hest/ridning på skemaet to eftermiddage om ugen. Når man har fået sit ”ridekort”, kan man også ride i fritiden. Her er der god aktivitet i stalden – og man kan være sammen med sine kammerater og hygge sammen med hestene.

Solid viden om heste og ridning

På vores hestelinje på efterskolen er målet at arbejdet med hestene skal styrke selvtillid og lære om ansvar. Det er vigtigt at have styr på, når man skal videre i uddannelsessystemet. Derudover lærer man at samarbejde – både med hestene og med de andre på holdet. Man opnår en solid basisviden om hestehold – f.eks. i form af fodringslære, anatomi, sygdomslære og alment kendskab til hestens ve og vel.

Ny moderne hestestald

I september 2019 indviede vi vores nye og topmoderne hestestald med alle faciliteter. Det betyder, at man kan have sin egen hest med, og få den opstaldet i vores stald.

Har man sin egen hest med, vil den være en stor del af dagligdagen, da eleven selv skal fodre og passe hesten. Man behøver dog ikke frygte, at der ikke er tid nok til hesten, da hesten er i centrum på denne linje.

Selvom man ikke ejer en hest, kan man sagtens vælge hestelinjen på efterskolen alligevel. Vi har selv otte heste, der kan rides på – både i undervisningen og i fritiden. Udover ridning vil der selvfølgelig også være masser af tid til pasning og pleje af hestene, og hvad der ellers skal gøres i stalden.

Efterskole med hestelinje – to årlige ”linjedage”

To gange om året tilrettelægger vi to linjedage, hvor der vil være ”hestelinje” på skemaet hele dagen. Det er dage, hvor der kommer ekstra meget fokus på ridning, hesten og rytteren. Her er der mulighed for en masse forskellige oplevelser, som hører hjemme i hesteverdenen. Udover at ride har eleverne på hestelinjen på skift ansvaret for pasning af hestene i form af fodring og staldarbejde.

I løbet af året vil der også være mulighed for at deltage i dyrlæge- og smedebesøg. Derudover kan man prøve at køre med vogn – og komme til hingstekåring i Herning. Det er også muligt selv at deltage i stævner eller holde et stævne.

Hvis du vil vide mere om underviserne, faciliteterne og priser samt praktisk information for opstaldning, er du altid velkommen til at kontakte os, eller du kan læse mere om vores hestelinje i linket herunder.

Vi tilbyder derudover også linjerne: