Crossefterskole med fart
​over feltet

​Kan du lide at ræse i mudder?​

På Ryå Efterskole i Nordjylland, som er en efterskole for ordblinde, tilbyder vi en linje med cross. På crosslinjen er du sikret et adrenalinkick på vores helt egen crossbane – og så kan du glæde sig til en masse hyggelige timer i værkstedet. Her skruer vi løs på crossmaskiner og ATV’er – og gør dem toptunede og klar til ræs.

Der kræves ingen særlige forudsætninger for at kunne vælge faget, for vores cross efterskole er åben for alle uanset niveau. Man kan med fordel medbringe sin egen crosser eller ATV’er, hvis man har en. Skolen har også enkelte maskiner, som man kan køre på, hvis man ikke selv har en. Det er muligt at lade crossmaskinen stå på skolens værksted, som låses efter brug.

Kom med på crossværkstedet

En del af at være en god crosskører er, at have styr på sin maskine. Derfor bruger vi en masse tid i skolens værksted, hvor vi nørder og roder med motorerne. Man kommer til at få olie på fingrene – og målet er, at du bliver i stand til selv at udføre alt vedligeholdelsesarbejdet på en crossmaskine.

I værkstedet er stemningen altid god, mens vi skruer løs på maskinerne. Der er selvfølgelig også mulighed for adgang til værkstedet i fritiden.

Gennem reparation og vedligeholdelse af skolens, og egne, maskiner er målet, at der udvikles viden og færdigheder i at kunne lave fejlfinding, simple reparationer samt forstå maskinens/motorens opbygning. Du vil erhverve sig praktiske færdigheder og viden om motorkøretøjets konstruktion, virkemåde og hensigtsmæssige behandling.

Tryg og sikker undervisning på
​efterskole med cross

Når vi arbejder med maskinerne på vores cross efterskole, får du større bevidsthed omkring hvordan man bruger forskellige værktøjer korrekt. Det vil medvirke til, at der er større mulighed for selv at kunne vedligeholde eget materiel.

Undervisningen vil foregå som en vekselvirkning mellem vedligeholdelse på værkstedet og kørsel på maskinerne.

Når man kører cross, overskrider man sine egne grænser og opbygger en større tro på sine egne evner – samt en større tro på sig selv. Det kan være med til at give højere selvværd og selvtillid.

OBS: Vi kører naturligvis altid med hjelm og sikkerhedsudstyr.

Kontakt os, hvis du gerne vil høre mere om mulighederne for en plads på crosslinjen på vores cross efterskole - vi modtager elever fra hele Danmark.

Vi tilbyder også linjer såsom: